Haastebloggari Ari Katajisto, K&F lehden päätomittaja: Mikä minua liikuttaa?

arikatajisto_kasvokuvaJärkevää liikuntaa?

Jokaisella on oma motiivi liikuntaan – toivottavasti. Oma liikuntani koki pitkän tauon opiskelujen ja töiden painaessa päälle.

Uusi, hieman liikunnallisempi elämä lähti käyntiin nelikymppisenä uuden työn eli liikuntalehden toimittamisen tultua elämääni. Ensimmäinen ja todella tärkeä motiivi itselleni ei ollut moderni terveyden ylistys vaan konkreettinen halu osata uuden alan toimintoja paremmin. Siis aloitin kuntosaliharrastuksen, jotteivat kuntosalilaitemyyjät ja muut alan ihmiset syöttäisivät aivan liikaa pajunköyttä.

Siinä sivussa treenattiin kolmesti viikossa.

Vaikka olen nuorempana harrastanut jalkapalloa, niin omatoiminen kuntosaliharjoittelu on tänä päivänä ominta aluettani. Aikaisemmin liikuntaharrastuksen aloittaminen katkesi aina kestävyyskunnon kehittämisen tuottamiin fyysisiin ongelmiin eli jalat eivät kestä liiallista kävelyä, hölkkää saati juoksua.

Olen huomannut ainakin meidän miesten uskovan olevansa samassa kunnossa kuin nuorempana. Ja kun liian usein ohje on lähteä lenkille, niin se kostautuu oman mielen pitäessä itseä parempikuntoisena kuin onkaan. Kuntosalilta useimmalla ei ole mielikuvaa nuoruudesta, jolloin on helpompi uskoa käytettävien painojen ja vastusten olevan järkeviä.

Tänä päivänä suurin liikuntaani haittaava tekijä on erilaiset pikku ongelmat terveyden kanssa. Tämän vuoden maaliskuussa Floridan seminaarimatkan tuliaisina sain lievän laskimotukoksen ja sen hoitaminen on laskenut treenimotivaatiota.

Sekavin miettein seuraan sykettäni, mikä normaalin 58-60 tason sijaan on lääkkeiden vuoksi korkeimmillaan ollut yli 80. Nyt alkaa tuntua paremmalta, kun olen saanut normaalin sykkeeni tasolle 65. Jos on huonoa, niin jotain hyvääkin: rasvanpolttotason saavuttamiseen ei tarvinnut liiallisesti huhkia edes kuntosalilla, sillä tehokkaasti tekemällä syke on koko ajan  satasen huippeilla, mikä onkin oma rasvanpolttotasoni.

Omat treenini pyrin pitämään sopivan lyhyinä, noin 40 minuuttia, ja tehokkaina. Kuusi liikettä tehokkaasti kolmesti viikossa riittänee kunnon ylläpitämiseen.

Kuntoilun aloittamisen jälkeen moni tarkastelee myös omaa syömistään. Itse pidän liian paljon hyvästä ruoasta, että treenaaminen tasapainottaisi kokonaisuutta. Ravinnon suhteen jojoilen tasokkaan ja mieluisan ruokailun välimaastossa, sillä enää en jaksa uskoa hifistelyyn.

Treenien ja ravinnon ollessa balanssissa, tunnen olevani parhaassa terässä.

Paljon autoa ajavana ja loput päivät tietokoneen ääressä istuvana tunnen aina liikunnan tarpeen. Tai paremminkin liikunnan puutteen tuntee ylävartalon ja ennen kaikkea niskan kipuina. Parhaiten hyvä terä ilmentyy töissä hartioiden pysyessä terveinä.

– Ari Katajisto, K&F lehden päätoimittaja

Haastan Sami Hurmeen, Forever Töölöstä kertomaan oman ”Mikä minua liikuttaa?” -tarinansa…