Aktiivista aikuisuutta! Lohjan Aplicossa aikuisten kuntoryhmät jo käynnissä…

Tiedetään, että investoinnit aktiiviseen elämäntavan kehittämiseen parantaa ikääntyvien terveyttä, silti EU:n jäsenvaltioissa käytetään vain alle 3 % vuosittaisesta terveydenhuollon budjeteista sairauksien ennaltaehkäisyyn ja kansanterveyden edistämiseen.  Tänä vuonna EU on tuottanut ikääntyvien terveysliikunnan lisäämiseen ”The PAHA Project, Physical Activity and Health in Ageing”–hankkeen, mikä on suunniteltu seniorikansalaisille kuntoon katsomatta. Siinä ohjattujen harjoitusohjelmien kautta pyritään aktivoimaan ja innostamaan liikkumattomat seniorit säännöllisen terveysaplico_kolmekuvaaliikunnan pariin.

Liikunnallinen projekti

Suomessa pilotointiprojektiin osallistuu kolme kuntokeskusta: Lohjalainen Liikunta- ja hyvinvointikeskus Aplico aloitti oman projektinsa kesäkuussa, helsinkiläinen Forever Töölö aloittaa lokakuussa ja samoihin aikoihin vihtiläinen Kuntokeskus Balanssi. Hankkeen aikana suoritetaan säännöllisiä mittauksia, tehdään arviointeja ja näin kerätään arvokasta tutkimustietoa.

Kiinnostusta löytyi

Hankkeeseen osallistuvien kuntoilijoiden ikähaitariksi on asetettu 55-65 vuotta. Heidän piti olla viime vuosina vähemmän aktiivisia oman liikunnan suhteen. Lohjalla paikallinen lehti julkaisi projektista kertovan artikkelin ja sen lisäksi Aplicossa käytettiin sähköisiä tietokanavia sekä tapahtumamarkkinointia.

Aplicon projektiin mukaan päässeet viisikymmentä kuntoiluun innokasta jaettiin kolmeen ryhmään, jotta liikuttaminen olisi mielekästä. Ryhmässä mukana olleet Sirkka Toikko ja Satu Törmälä kertovat saaneensa sähköpostiviestiä Aplicolta ja samoin lukeneensa kuntoprojektista lehdestä. Molemmille projekti tuli hyvään hetkeen oman liikunnan ollessa liian ajoittaista ollakseen arkirutiineja tukevaa.

– Viitisen vuotta sitten kyllä patikoin de Compostellen reitin, lisää Satu. 

Testeillä alkuun

Testi sana saattaa tuntua monesta haastavalta, mutta Sirkka Toikko ja Satu Törmälä pitivät projektin alussa tehtyjä testejä mielekkäinä ja sopivan yksinkertaisina.

– Jotta projektin toimivuutta voitaisiin mitata, niin alkukartoitus on tärkeä osassa, lisää Aplicon Jutta Österberg-Hurme.

Testeihin kuului In-Body-mittaus ja lihaskuntotestit kyykky, pystypunnerrus ja vatsat. Testin puhutuin osa-alue tuntui olevan vatsalihasten toimivuutta testaava vatsarutistusten määrä puolessa minuutissa. Jutan mukaan todella moni ei saanut edes yhtä toistoa.

Kuuden viikon aktivointi

– Jokaiselle ryhmälle järjestettiin kolme liikuntahetkeä viikkoon, minkä lisäksi heillä oli mahdollisuus omatoimiseen liikuntaan. Tavoitteeksi oli asetettu viidestä kuuteen liikuntahetkeä viikossa, kertoo Jutta. Liikunnan pääpainoksi asetettiin lihaskunnon parantaminen ja pari viikkoharjoitusta tehtiin kuntosalilla ja sen lisäksi monipuolisesti erilaisia kiertoharjoittelu- yms harjoituksia. Ohjattuja kuntosalitreenejä pidettiin pienryhmissä maanantaisin ja torstaisin ja muu lihaskuntoharjoitus keskiviikkoisin.

– Kuntosalilla saimme todella hyvää opastusta sekä kolme erilaista ohjelmaa näiden viikkojen aikana. Hyvä ohjaus tuli todella tarpeeseen aloittaessamme, kertoo Satu Törmälä. Satu lisää, että hänellä kävi myös tuuri saadessaan Sirkka Toikasta parin kuntosalille:

– Kun Sirkka tuli parikseni, huomasin hänen tekevän selvästi tehokkaammin ja isommilla vastuksilla, joten itsekin siirryin isompiin painoihin. Oli hieno tunne, kun joskus sarja jäi tekemättä loppuun kun vaan ei enää jaksanut, lisää Satu.

Yksi aktiivisuutta lisännyt väline oli wellness key, minkä aktiivisuutta mittaava ominaisuus oli omiaan pitämään projektilaiset liikkuvina.

– Osallistumisen ehtona oli 90 prosentin läsnäolo ja itse jouduin teatterin vuoksi olemaan kerran poissa, kertoo Satu.

Kuuden viikon jälkeen tehtiin alkutestiä vastaava testi, ilman In-Bodya. Jutta kertoo tulosten olleen hyviä vaikka kuusi viikkoa ei olekaan tarpeeksi pitkä antaakseen tuloksia, joista voi vetää vahvoja johtopäätöksiä.

-Kyykkyjen toistomäärä parani 18%, pystypunnerrukset kolmanneksella ja vatsat jopa 68%, täsmentää Jutta.

Kuuden kuukauden omatoiminen osio

Kuuden viikon jälkeen kaikille rakennettiin heidän omasta mielenkiinnostaan lähtevä liikuntasuunnitelma, jossa liikuntahetkiä on kolmesti viikossa. Satu Törmälä päätti liittyä Aplicon jäseneksi, koska keskuksen ilmapiiri innoitti häntä ja Aplicolta löytyy kaikki se, mitä hän omalta liikunnaltaan odottaa.

– Aplicon kautta saan myös viikoittaisen uintihetken paikallisessa uimahallissa, lisää Satu.

Sirkka Toikka puolestaan on jatkanut omaehtoista liikuntaa juoksun, uinnin ja kotiliikunnan parissa.

– Uimareissun yhteydessä käyn myös uimahallin kuntosalilla tekemässä salitreenin, lisää Sirkka.

Kolmen kuukauden aktiivinen liikkuminen näkyy jo Sadun ja Sirkan toimissa.

– En koskaan ole halunnut isoja lihaksia, mutta katsoessani peiliin, on olemukseni muuttunut todella positiivisesti. Isoja lihaksia ei kylläkään ole ilmaantunut, sanailee Satu Törmälä.

– Itsekin jaksan paremmin arjessa ja heikko kohtani eli selkä on selvästi paremmassa kunnossa, lisää Sirkka Toikko.

-Todella motivoitunut ja sitoutunut ryhmä. Oli hienoa seurata, kuinka ryhmäläiset löysivät loistavan yhteishengen nopeasti ja treeneissä oli selvästi hauskaa. Harjoitusten myötä kaikkien tekemisessä näkyi selvää kehitystä.

En voi kuin toivoa, että tämä kuusi viikkoa on sytyttänyt ryhmäläisille pysyvän kipinän liikuntaan, lisää ryhmien liikuttamisesta vastannut Tiia Luukkala.